Boklistan

Eftersom böcker är något av det bästa som finns i hela världen så tänkte jag göra den här listan. Har läst så många böcker i mina dar och ibland behöver man summera lite för att inte helt tappa räkningen och lusten.

 

Snabbläsare eller långsamläsare?


Det beror på vilken läsperiod jag är inne i. Men jag brukar få höra att jag läser väldigt snabbt, så snabbläsare tror jag.

 

Tegelstenar eller tunnisar?

Det spelar ingen roll om det är 1000 sidor eller 10, så länge den är bra. Men jag föredrar lite tjockare böcker.

 



Bibliotek eller bokhandel?

Hmm, svårt att säga.. Jag har tillbringat en stor del av min barndom på biblioteket och jag älskar att vara där. Som jag har skrivit om innan, tystnaden och bladvändandet. Men att gå runt i en bokhandel och känna sig euforisk över alla nya böcker som kommit in är också en fin känsla. Det får bli båda!

 



Ljudbok eller e-bok?

Har inte provat något av det så jag vet inte.
 

Inbunden eller pocket?

Läser nog mest pocket för att det är bekvämare, men inbunda böcker är ju snyggast!

 



Vampyrer eller spöken?

Vampyrer. Har inte läst överdrivet många vampyrböcker, men de jag har läst är bra.
 



En i taget eller slalomläsning?

Är en erkänd slalomläsare, haha. Kan inte riktigt hålla mig till en bok, vill läsa allt samtidigt.

 

Nytt eller gammalt?

Både och.

 

Bokmärke eller hundöra?
 
Tusen och åter tusen hundöron!


Snacks eller godis?


Brukar inte äta när jag läser för att det inte finns tid till det.

 

Biografier eller memoarer?

Självbiografier.
 



Skräck eller chicklit?
 
Inget av det. It's not my cup of tea!



Soffan eller sängen?

Sängen.



Inne eller ute?

Ute. Helst gående. 

Originalspråk (engelska) eller översättning till svenska?
 
Översättning till svenska tror jag. Är inte så förtjust i engelska böcker även om jag älskar språket.

Poesi eller prosa?


Både och. Poesi är fantastiskt.

Kvinnliga författare eller manliga författare?

Det är ingenting som jag tänker på, men det blir väl övervägande kvinnliga författare. Kanske för att de skriver mer ur ett perspektiv som jag kan relatera till. 

Boken eller filmen?

Boken!

 

Kokbok eller Bakbok?

Vegetariska kokböcker är fina att titta i men maten är oftast för avancerad att laga, tyvärr. Eller så är jag bara dålig på att laga mat..



Kärlek eller spänning?

En liten bit av båda. Mest kärlek förstås. 



Första vuxenboken jag läste och verkligen gillade:

Jag kommer inte riktigt ihåg, men jag vet att jag tog mig igenom en vääldigt tjock vuxenbock i tidig ålder. Minns inte vad den hette.

 

Klassiker jag hävdar att jag har läst men aldrig tagit mig igenom:

Svindlande Höjder, hehe.

 

Jobbigaste bok jag läst:

Zebraflickan, Äcklig, 14 år till salu och många andra. Läser nog bara jobbiga böcker.


Bästa barnboksförfattaren:

Tove Jansson, Astrid Lindgren.

 

Bok som berört mig mest:

Stjärnor utan svindel och Zebraflickan. 



Allmänt | |
#1 - - Daniella 🌙:

får jag sno listan?

Svar: Självklart! :D
Kanelkyss

Upp